Doos : Mijn bed is een boot - Do Van Ranst





Dit boek is een speciaal boek, want er zijn drie verhalen in één boek gebundeld: Boomhuttentijd, Mijn bed is een boot en Mijn hondenjongen. Ik heb het verhaal ‘Mijn bed is een boot’ gelezen.

Dit boek gaat over Tijs en zijn problemen. Tijs mist zijn vader, die hem voor het slapengaan altijd een verhaaltje vertelde. Mama is inmiddels hertrouwd en is zwanger. Ze zijn met z'n tweetjes gaan inwonen bij Tijs' stiefvader. De jongen heeft het daar moeilijk mee. Tijs vraagt aan zijn moeder om ook een verhaal te vertellen voor het slapengaan. Wanneer mama niet weet hoe ze het verhaal moet beginnen, helpt Tijs haar op weg. Samen met moeder vaart hij met zijn gefantaseerde boot -- zijn bed  -- naar papa.

Hij kan de nieuwe vriend van zijn moeder niet accepteren. Zijn vader is namelijk een paar jaar geleden overleden, nadat hij verdronken was. Het lijkt of Thijs’ moeder zijn papa al lijkt te vergeten. Zijn moeder is zwanger van haar nieuwe vriend, maar Tijs ziet het kindje dat op komst is als een indringer. Na een lange tijd beslist hij een goed gesprek te houden over de situatie nu maar ook over die van vroeger.

In dit boek spelen verliefdheid, gevoel en verdraagzaamheid een grote rol. Het verhaal is ook heel herkenbaar. Thijs maakt bovendien nog van alles mee en komt hedendaagse problemen tegen.

Mijn mening over dit is boek is dat het heel vlot leest en dat het niet opeens saai wordt. Het is leuk dat er wordt geschreven over dingen dat wij ook zouden kunnen meemaken . Het is verzonnen en sommigen die het boek lezen kunnen er misschien over meespreken. Ik heb het boek heel graag gelezen!  

Camille

Reacties

Populaire posts