Voluit Samuel -- Do Van Ranst




Het boek gaat over de 12-jarige jongen Samuel. Na de scheiding van zijn ouders verhuist hij met zijn mama en oudere broer naar de stad. Zijn moeder droomt ervan om een espressobar te openen, maar omdat ze de centen er niet voor heeft, gaat ze iedere dag met honden wandelen.  Samuel en zijn broer Jesse komen niet goed overeen. Zeker niet wanneer Jesse het buurmeisje Mei Ying begint te bespioneren. Jesse is stiekem verliefd op Mei Ying, maar hij weet niet dat Samuel vaak met haar in het park afspreekt. Gelukkig maar, want Jesse zijn machogedrag zou weer naar boven komen.
Het boek gaat ook over zijn beste vriend Bouwe en zijn leven. Bouwes vader is gestorven en daar heeft hij het nog altijd moeilijk mee. Samuel probeert een vriend te zijn voor Bouwe, maar dit is niet altijd even makkelijk.  Samuel heeft ADHD en de psychologe raadde hem aan om iets van sport te doen. Samen met Bouwe zit hij nu op turnen. Dit vinden ze heel leuk, tot Bouwe moet dansen van de trainers. Hij besluit ermee te stoppen en laat Samuel alleen achter in de turngroep. Gelukkig komt Mei Ying de ganse turngroep een handje helpen om hen klaar te stomen voor de grote wedstrijd.
Voluit Samuel is het eerste deel van een nieuwe reeks over het gewone leven van een niet zo’n gewone jongen.
Naar mijn mening is het een origineel boek, maar ik had toch gehoopt dat er iets meer ging gebeuren in het boek. Het gaat de hele tijd over dansen, Bouwe, Mei Ying enz. Het werd na een tijdje zeer voorspelbaar en saai.
De auteur heeft de personages goed uitgewerkt. Hij beschreef hun karakter goed en zonder te overdrijven. Wat ik leuk vond is dat Do verschillende gebeurtenissen uit hun verleden opschreef in het boek. Zo kreeg ik een volledig beeld van de personages en kon ik me zeer goed inleven in het boek. Ik had het idee dat de personages echt konden bestaan en dit was leuk om te lezen.
Qua taal waren er weinig woorden die ik niet begreep en als er moeilijke woorden waren, werd het door de auteur uitgelegd in het boek. De uitleg van die woorden kon wel wat bondiger, maar het personage Samuel deed dat graag. Do Van Ranst beschreef de omgeving goed zodat je het voor je kon zien
Het was een makkelijk boek om te lezen en dat vind ik wel leuk. Voor mij was het boek wel wat chaotisch doordat de auteur constant van lettertype en lettergrootte veranderde. Ik heb het liever allemaal wat geordend en gestructureerd. Ik had een spannender verhaal verwacht, maar misschien is het eerste deel wel een aanloop naar een spannend vervolg.
Kaïn D.

Reacties

Populaire posts