Boek versus film: Niet schieten, dat is mijn papa! - David Van de Steen & Annemie Bulté





David is een jongen van negen die een zorgeloos leven leidt met veel ravotten en buiten spelen. Wanneer hij op 9 november samen met zijn familie naar de Delhaize gaat, wordt die overvallen door de Bende van Nijvel. Zijn ouders en zus worden neergeschoten. David is zwaargewond aan zijn heup. Hij wordt verschillende keren geopereerd, na vele ontstekingen wordt hij volledig in een gips gestoken voor 4 maanden. Na de gipsverwijdering wordt het een helse revalidatie.

David is misschien wel fysiek genezen, maar geestelijk is hij nog totaal overstuur en hij kan er met niemand over praten. Hij onderneemt bijna een zelfmoordpoging door zich in de pols te snijden.

David heeft de dader duidelijk gezien, maar niemand van de rijkswacht komt hem ondervragen. Het onderzoek van de Bende van Nijvel schiet niet op. Er loopt van alles mis tussen de rijkswacht en de politie.
Ze komen 11 jaar na de feiten David nog eens ondervragen, maar het blijkt allemaal niet erg goed te lopen. Na 15 jaar krijgen de slachtoffers een update over het onderzoek naar de bende. Dat doen ze enkele jaren na elkaar, veel komen ze niet te weten. Er wordt een reconstructie van de overval gehouden 25 jaar na de feiten, maar veel komt er daar niet uit.

David heeft zijn leven terug opgenomen. Hij is gehuwd en heeft een zoontje. Na enkele jaren werken in zijn vaders bedrijf lukt het fysiek niet meer voor hem en hij krijgt nu een invaliditeitsuitkering. Hij heeft nog dagelijks veel pijn.

De daders zijn tot op vandaag nog niet bekend.

Ik vond het boek zeer aangrijpend, maar wel mooi. Ik heb uit dit boek iets bijgeleerd over de Bende van Nijvel. Ik wist nog niet zoveel over de bende, maar door het boek te lezen weet ik er een beetje meer over. Ik vond dat het boek soms wat traag las, omdat er soms langdradige hoofdstukken in voorkomen en verslagen uit het dossier. In het boek zijn er meer details dan in de film bv. wanneer David op revalidatie moet. Als je houdt van boeken die waargebeurd zijn, zou ik het boek zeker eens lezen!

Larissa

Reacties

Populaire posts