Boek versus film: Headhunters - Jo Nesbo





Roger Brown, die lijdt aan het napoleoncomplex, is een succesvolle headhunter die samen met z’n vrouw Diana een luxeleven leidt in Oslo. Zijn vrouw is eigenares van een kunstgalerij “Galerie E”. Roger zelf is een kunstliefhebber en heeft thuis enkele mooie schilderijen hangen. Hij en zijn vrouw leven in grote luxe. Luxe die ze eigenlijk niet kunnen betalen. Roger bewaart namelijk een groot geheim. Hij is een kunstrover die via de informatie die hij verzamelt tijdens feestjes en gesprekken in “Galerie E” zijn slachtoffers kiest. 

Op de opendeur van “Galerie E” ontmoet hij Clas Greve die een perfecte kandidaat kan worden. Clas  is eigenaar van het eeuwenoude schilderij van Rubens dat meer dan een miljoen kronen waard is! Al snel bedenkt Roger een plan om het schilderij te vervangen door een replica. Maar tijdens de voorbereidingen van de kunstroof raakt hij in de problemen en wordt hij meegesleept in de wereld van huurmoordenaars en oplichters.

Thrillers spreken me aan en daarom koos ik deze keer voor een spannende thriller van Jo Nesbo. Het boek is heel goed geschreven en de auteur gaf veel informatie over de personages vrij. Tijdens het lezen kan je ze goed voorstellen en je goed inleven in de personages. De actie in het boek sleept je telkens mee en blijft je boeien. In de thriller werden veel moeilijke woorden gebruikt waarvan de betekenis tijdens het lezen van het verhaal wel duidelijk werd.

Er was zeker geen tekort aan details, maar toch miste ik wat extra informatie over de plaatsen waar de personages naartoe gingen. De ruimtes werden niet altijd omschreven en vermeld. Sommige stukken in het boek waren eerder saai. Vooral de stukken met erg lange zinnen. Anderzijds zit het boek vol verrassingen en het laat je de spanning echt voelen. Zelf vond ik het een moeilijk boek om te lezen, maar het bleef me boeien om door te zetten.

De film is super spannend en heel mooi geacteerd. De personages zijn heel mooi uitgewerkt. Er waren wel enkele harde scenes, maar het was niet extreem bloederig. Er was veel meer actie in verwerkt dan in het boek. Zowel film als boek zijn even boeiend en heel tof.  Als ik moest kiezen koos ik toch voor het boek omdat dit me wel meer op sleeptouw nam.

Fiel

Reacties

Populaire posts