Harry Potter en de steen der wijzen - J.K. Rowling



Harry Potter is een  gewone jongen die na de dood van zijn ouders bij zijn ‘domme’ oom en tante gaat wonen, in de bezemkast onder de trap. Zij hebben een verwende zoon, Dirk. Hij pest Harry, eigenlijk pest heel de familie Harry door hem minimaal eten te geven en nooit nieuwe kleren te kopen.
Op een dag komt er een brief voor hem, maar hij mag hem niet lezen van zijn oom. Er komen meerdere brieven en na een goeie hoop brieven komt er een reus, Hagrid. Hij komt van de Hogeschool voor Hekserij en Hocus-Pocus. Met een speciale trein vertrekt Harry met een hoop andere kinderen naar Zweinstein. Daar ontmoet hij onder andere Ron en Hermelien, die zijn beste vrienden worden. Als ze op Zweinstein aankomen, worden ze  in vier groepen ingedeeld. Na vele lessen blijkt dat er leraren zijn die heel saai zijn. Plots ontdekken ze een kamer, die bewaakt wordt door een hond met drie koppen. Ze krijgen ook te horen dat een leerkracht De Steen der Wijzen probeert te pakken. Om dat te voorkomen, gaan ze hem zelf stelen voor de leerkracht het doet....
Het is een heel spannend boek en ik heb ervan genoten. Toch heb ik persoonlijk liever personages waarin ik me kan inleven. Dat was niet het geval voor dit boek. Jammer genoeg had ik al de film gezien en dus kende ik het principe van het verhaal. Ik zou zeker de film boven het boek verkiezen, want ik vind zelf dat je je beter kunt inleven in de film.
Als ik even dieper inga op de personages, vond ik mijn favoriete personage (Malfoy) beter geschreven. Dat was niet het geval bij Harry. Toch kan je het punt hebben dat de film oud is… maar dat maakt het meer realistisch op een manier.

Je moet een grote fan zijn om het boek te lezen, als je nieuw bent in de reeks over Harry Potter, raad ik aan om zeker de film te kijken. Vergeet ook niet dat Harry Potter meerdere films heeft. Kijk ze allemaal. Maar het ene woord dat dit boek kan beschrijven en mijn mening: teleurstellend, omdat je meer verwacht van een boek dat behoort in mijn top 3 filmreeksen.

Gianni

Reacties

Populaire posts