Niets was alles wat hij zei / Ben X - Nic Balthasar



                                 

Zowel Léon als Audi lazen het boek Niets was alles wat hij zei / Ben X van Nic Balthasar. Dit is wat zij ervan vonden.

Samenvatting

Het verhaal gaat over Ben, die autisme heeft en wordt  gepest op school. Hij woont samen met zijn moeder omdat zijn ouders gescheiden zijn. Zijn vader leeft met zijn nieuwe vriendin ergens anders.
Ben gaat naar een normale school en probeert zich zo normaal mogelijk te gedragen, wat hem nog vreemder laat lijken. De meeste mensen in zijn omgeving kunnen er niet mee omgaan dat hij anders is dan de anderen. Vooral zijn kleine broertje heeft het moeilijk omdat hij niet begrijpt wat er met Ben aan de hand is.
Voor Ben moet alles altijd identiek aflopen, zoals dat normaal is voor autisten. Zo moet hij elke dag zijn favoriete computerspelletje op internet spelen, waar hij dan ook “Barbie” leert kennen. De 2 grootste pestkoppen op school, Bogeart en Desmet, overschrijden alle grenzen. Na school volgen ze Ben en laten ze hem een drugpilletje slikken, wat hem volledig verstoort.
Op een dag wil Barbie afspreken en na lang nadenken besluit Ben om naar haar toe te gaan. Wanneer hij haar in het station ziet, worden al zijn plannen onuitvoerbaar. Samen met Barbie smeedt hij een plan.

Léon:

Het is een boek anders dan dat ik verwacht had. Hoewel ik echt geen lezer ben, heb ik me toch proberen in te leven in het boek en heb ik er redelijk van genoten.
Ben X was een verhaal dat ik niet verwacht had. Ik had meer iets van superhelden in gedachten, maar dat werd het niet echt, niet dat ik het erg vond.
Ben X vind ik een boek dat niet iedereen kan lezen, maar echt voor een heel bepaald aantal lezers is. Het mooiste stukje vond ik toch wel het moment waarop Ben zelfmoord wil plegen. Het is een droevig verhaal met heel weinig grappige momentjes. Het wordt wel sommige momenten romantisch met Barbie en Ben. 

Audi:

Het thema van het boek vind ik boeiend en goed uitgewerkt. Het verhaal komt heel geloofwaardig over, want dit verhaal gebeurt jammer genoeg vandaag nog altijd. Wie niet graag boeken leest, maar toch geïnteresseerd is in dit onderwerp, zal dit boek graag lezen. Het boek is niet zo dik en is heel aangrijpend.

Reacties

Populaire posts