Vlucht over de grens - Maria Jaques



Inhoud:

Het boek gaat over een meisje dat in Leuven woonde met twee broertjes en haar moeder. Haar vader is weg van huis omdat hij bij het leger moest werken. De Duitsers waren op komst en daarom vluchtten ze op tien mei, samen met andere mensen, naar Frankrijk. Ze moesten onderweg stoppen bij het Rode Kruis omdat de voeten van haar moeder gewond waren. De mensen bij de post van het Rode Kruis zeiden dat ze niet meer mocht stappen en daarom werden ze naar Frankrijk gebracht, maar onderweg werden ze beschoten door een vliegtuig. De achterklep van het busje viel open en Maaike viel uit het busje. Ze was bewusteloos. Opeens werd ze wakker met Paul naast zich. Dat is iemand die ze dan leert kennen. Samen gingen ze onderweg naar Frankrijk.

Mening:

Ik vind het een spannend boek omdat het bijna allemaal waargebeurd is. Nu weet ik ook hoe het moet geweest zijn in de oorlog en dat is ook een erge periode. Het zou ook heel eng zijn als ik niet zou weten wat mijn vader meegemaakt heeft en als je niet weet hoe het is met je moeder. Ik zou niet weten wat te doen en zou geen enkel moment gerustgesteld zijn. Ik vind het boek ook spannend omdat je niet weet wat ze allemaal zal meemaken en hoe het zal eindigen. Het is ook een leuk boek om te lezen omdat het vlot leest en het is ook leuk voor mensen die graag over de oorlog lezen. Dus als je van oorlogsverhalen houdt, lees het dan zeker!

Reacties

Populaire posts