Boek versus film: De geur van seringen - Nicolas Sparks



Landon Carter is een jongen van 17 jaar, geboren in 1958. Hij was een jongen die veel kattenkwaad uithaalde. Landon was populair op school en ging met veel meisjes om. Hij had een vriendengroep, die groep lachte steeds met de stille Jamie Sullivan. Ze was de dochter van de dominee van Beaufort. Ze was altijd vriendelijk tegen iedereen en stond open om mensen te helpen. Jamie had ook altijd een bijbel bij zich.

Toen Landons vriendin het uit had gemaakt, drong het ook plots tot hem door dat hij niemand had om naar de reünie te gaan die de leerlingenraad organiseerde. Die reünie vond over een week plaats. Hij raakte in paniek, want als je daar alleen naartoe gaat moet je al de vuile klusjes opknappen zoals kots opkuisen bij de wc’s. De populaire meisjes hadden al allemaal iemand anders, dus er zat bijna niets meer op dan Jamie mee te vragen. Uiteindelijk zei ze ja, maar hij mocht alleen niet verliefd op haar worden. Landon wist wel bijna zeker dat dat niet zou gebeuren, maar ze gingen meer en meer met elkaar om. Landon veranderde helemaal op een positieve manier door Jamie. Ze werden verliefd op elkaar en werden een koppel. De twee waren gelukkig, maar toen vertelde Jamie de reden waarom hij niet op haar verliefd mocht worden. Ze had namelijk leukemie en toen veranderde alles.

Persoonlijk vind ik de film ‘A walk to remember’ beter. Niet omdat ik niet graag lees, maar op vlak van het verhaal vond ik de film emotioneler. Er waren veel dingen anders in het boek dan in de film, in het boek wou Landon heel graag een partner voor de reünie. In de film was dat omdat Landon gestraft was op school en daardoor moest meedoen in een toneelstuk waarin Jamie de hoofdrol speelde en hij haar dus om hulp vroeg. Het boek zelf vind ik heel mooi, het heeft een prachtig verhaal. Sommige stukken vond ik te uitgebreid, waardoor het langdradig wordt en ik wou stoppen met lezen, maar uiteindelijk ben ik blij dat ik hem heb uitgelezen.

Evi


Reacties

Populaire posts